سوالات متداول

آیا شما سوالی دارید؟

لطفاً سوالات زیر را بخوانید و اگر نمی توانید جواب خود را پیدا کنید ، لطفاً سوال خود را برای ما ارسال کنید
ما در اسرع وقت به شما پاسخ خواهیم داد.

سوالات متداول کاربران

سلام مقدارتقریبی 3هکتارزمین درتقسیم اراضی از39سال پیش به نام پدربزرگم ثبت شده جهت گرفتن سندمی خواهیم اقدام کنیم چطوربرای دریافت سنداقدام کنیم آیاموسسه شمابرای کارما راهکاری داره؟

با ارائه مدارک مالکیت و تصرفات موجود از اداره ثبت اسناد تقاضای اخذ سند مالکیت بکنید
جهت مشاوره حضوری و احیاناً تنظیم قرارداد میتوانید با شماره 88435612-021 تماس حاصل فرمایید .

اگر زمین از زمین شهری خریداری شده است برای وقفیت مسجد؛ و ظاهرا چون ملک دولت است به نام شخص حقیقی نمی توان زد بلکه در سند انتقال زمین متقاضی سازمان اوقاف است و اسمی از شخص ما نیست ولی هزینه خرید از زمین شهری ما پرداختیم و فیش واریز به نام ما است. در اینصورت آیا ما واقف مسجد محسوب می شویم؟

قطعاً شما که چنین نیت و هزینه ای را انجام داده اید واقف هستید و می بایست وقف نامه تنظیم شود .

پدرم مالک سه دانگ ساختمان دو طبقه و مادربزرگم صاحب سه دانگ دیگر آن بودند.مادربزرگ فوت کرده اند.همه ورثه سهمشان را به پدرم فروختند.بجز یک عمه که 48سهم از 1056سهم داشت سهمش را وقف عام کرده و ساختمان را 4سال پلمپ کرد.حالا ساختمان در حال تخریب است.چطورپدرم میتواند سهم وقفی را بخرد و سند 6دانگ داشته باشد

پدر شما به عنوان مالک مشاعی که حدود بیش از پنج دانگ سند مالکیت بنامش است میتواند با تقاضای افراز و اخذ گواهی عدم افراز تقاضای دستور فروش مطرح کند و سهم عمه شما را هم خریداری کند فقط به جهت تخصصی بودن موضوع پیشنهاد میکنم حتما با مشورت و حضور وکیل این کار رو انجام دهید.

پدر بنده تولیت باغ وقفی (وقف عام تولیت خاص را حدود 50سال بعهده داشته بنده بعد از فوت ایشان برای تولیت به اداره اوقاف شمالغرب مراجعه نمودم ولی بنده را به اداره تحقیق اوقاف راهنمائی شدم پس از ارائه مدارک وحدود 8 ماه رفت وآمد مدارک را تایید ننمود و طی نامه ای بنده را به دادگستری شهید بهشتی ارجاع داده

نظریه تولیت  از سوی اداره تحقیق اوقاف مبنی بر قبول تولیت و یا رد تقاضای تولیت ، قابل اعتراض در دادگاه عمومی حقوقی می باشد که غالباً در شعبه هشتم شهید بهشتی رسیدگی خواهد شد .

از آنجایی که امکان صلح ملک اوقافی نیست عموی من خواست سهم الارثش را قطعی به نام من بزند لکن اداره اوقاف گفت برای تنظیم قرارداد اجاره جدید نیاز به حضور همه ورثه است و با توجه به اختلاف بین وراث این امکان پذیر نیست آیا راهی وجود دارد؟
نظر به اینکه تمامی حقوق وراث در یک فقره اجاره نامه اوقاف خلاصه شده لذا خارج نمودن نام یکی از آنها و یا وارد نمودن یکی از ورثه به عنوان سهم بیشتر مستلزم حضور همه وراث و تنظیم سند اجاره با شرایط جدید می باشد و لیکن این موضوع یک رویه اداری اوقاف بوده و برای تنظیم سند اجاره جدید ضوابط و مقررات قانونی وجود دارد که اوقاف ملزم به تنظیم سند باشد برای حل مشکل مراجعه حضوری به این موسسه  لازم است.
با سلام آیا امکان توقیف ملکی اوقافی با سفته وجود دارد؟ به صورتی که مالک ملک به صورت اعیانی سند در دست دارد

با توجه به اینکه مدیون شما مستأجر موقوفه می باشد و همچنین مالک اعیانی و در قرارداد اجاره قید شده مستأجر حق انتقال به غیر ندارد لذا این نقل و انتقال و یا توقیف مستلزم رضایت موقوفه می باشد که عموماً اداره اوقاف مخالفتی نمیکند و با حفظ حقوق موقوفه می توانید آنرا توقیف کنید . حتماً برای کسب رضایت موقوفه به اداره اوقاف مراجعه نمایید.

سلام پدر همسر من یک قطعه زمین وقفی در اختیار داشته که وافق زمین تولیت آنرا به فرزند ذکور خانواده قید کرده است اکنون ایشون فوت کرده و پسران قصد دارند دختران را از این ارث محروم کنند پدر همسرم قبل از فوت با یک سازنده ساختمان قرارداد ساخت شراکتی هم امضا کرده است ولی هنوز کار شروع ؟

برای پاسخ به سوال شما چند موضوع قابل بررسی است ؟
وقف خاص است یا عام که تشخیص آن با متخصص اوقاف است ؟
دوم آنکه نیت وقف است یاخیر؟
برای مراجعه حضوری با شماره 88435612 تماس بگیرید

متولی موقوفه هستم پیرو‌‌سوال قبلی ، اداره ثبت بدلایل معنونه فوق نه ملک را افراز میکند ونه سند مشاعی صادر میکند ودادگاه را مرجع صالح اعلام نموده ، چه نوع دعوایی باید مطرح گردد؟

لطفا بدون ارائه مدارک و بررسی همه جانبه از هیچ وکیلی تقاضای ارائه طریق نکنید چون مثال پزشکی است که بدون معاینه و بررسی آزمایشات نظر به جراحی بیمار داشته باشد .

درود ، استاد گرامی ،متولی هستم ، ملک مشاعی است ، اداره ثبت بدلیل وجود سهام مجهول افراز نمیکند ازطرفی صدور سند مشاعی مستلزم معرفی ملک است که بدلیل تغییرات سی ساله میسر نیست ، زارعین نقل وانتقال زیادی انجام دادن ، لطف بفرمایید نحوه اخذ سندوخلع ید ،البته ملک درجریان ثبت است مال الاجاره سی سال اخذنشده.

نیاز به رویت مدارک و بررسی همه جانبه هست و الزاما مراجعه حضوری

سلام مجدد همکار عزیز به طور کلی در زمینه شکایت حقوقی از اشخاصی که سالهاست زمین موقوفی را تصرف کردند ، با چه عناوینی میتوان شکایت کرد؟ لطفا هر عنوانی که میشود در دادخواست از این اشخاص شکایت کرد را بفرمائید . مثلا قلع و قمع، رفع تصرف و خلع ید، لطفا به طور کامل بفرمائید چه عناوین دیگری میشود ؟

چنانچه مدرکی در سوابق پرونده اداره پیدا شد دال بر اینکه عرصه موقوفه به عنوان امین و یا خادم به متصرفین و یا اجداد آنها تحویل داده شده است میتوانید با استناد به ماده 171 آئین دادرسی مدنی ابتدا یک اظهارنامه ارسال نمایید و پس از آن دادخواست رفع تصرف به دادگاه ارائه نمایید .

سلام و عرض ادب همکار بزرگوار الف) در خصوص اشخاصی که موقوفاتی را ده پانزده سال و یا بیشتر بدون هیچ مجوزی تصرف کردند ، وقتی علیه این اشخاص ابتدا طرح دعاوی کیفری تصرف عدوانی میشوند ، غالبا برائت میگیرند چون قاضی میگوید سابقه تصرف زیاد دارد. با اینکه غیر مجاز است پیشنهاد شما که بتوانیم رای بگیریم چیست؟

با سلام
قاعدتاً چون مشمول مرور زمان میشود و از طرفی تصرف این افراد متمادی بوده است و از طرفی سوء نیت محرز نمیشود قرار منع تعقیب و یا حکم برائت صادر میشود.اگر سند مالکیت موقوفه اخذ شده یا احیاناً عمملیات ثبتی به نام موقوفه صادر شده دعوای خلع ید مطرح کنید بهتر به نتیجه خواهید رسید.

در خصوص موقوفات عام مشمول قانون اصلاحات اراضی فرمودید اگر قرارداد با متولی ندارید باید مورد اجاره را به ایشان تحویل بدهید . این جواب شما با قانون ابطال رقبات وقفی سال ۷۱ و ائین نامه مربوطه مغایرت دارد چرا که شرایط خلع ید مشروط به مقررات است از جمله اخطار به نحوی که به رویت ایشان برسد لطفا توضیح بفرم

دوست عزیز در صورتیکه شما قرارداد اجاره با موقوفه ندارید تصرف شما در عرصه موقوف در حکم غصب بوده و مشمول قانون اصلاحات ارضی نخواهید شد و در این خصوص قطعاً دعوی خلع ید به نفع موقوفه خواهد بود ضمنآ اینکه قانون ابطال هم صراحتاً موضوع قرارداد اجاره را تحت شعاع قرار داده .

با سلام بفرمایید در صورتیکه وقف نامه مفقود یا سرقت شده باشد اما شهود محلی بر درست بودن وقف و متولیان ان از قدیم تا الان شهادت بدهند برای گرفتن حکم تولیت متولی فعلی چه باید کرد؟

با سلام برای گرفتن حکم تولیت در اداره تحقیق اوقاف استان خود می بایست تقاضای تولیت کنید چنانچه به متن وقف نامه اشراف دارید نیازی به داشتن وقف نامه نیست چنانچه اصلاً وقف نامه ای موجود نباشد موضوع تولیت منتفی است و نمیتوانید تولیت بگیرید.

بنده مستاجر اراضی زراعی موقوفه عام مشمول اصلاحات اراضی بوده و قانون اصلاحات نسبت به این اراضی مبنی بر واگذاری قطعی اراضی و یا اجاره ۹۹ ساله اجرا نشده. از دهه ۱۳۳۰ تا کنون اراضی تحت اجاره پدرم و خودم بوده و اجاره بها به متولیان قبلی و اداره اوقاف پرداخت شده.متولی مجاز به خلع ید اینجانب می باشد یا نه

با سلام چنانچه اجاره نامه با متولی موقوفه طی این سالها منعقد شده باشد متولی نمیتواند دعوی خلع ید مطرح نماید ولی چنانچه اجاره نامه ای منعقد نشده باشد پرداخت اجاره بهاء به منزله اجرت المثل ایام تصرف محسوب شده و هر زمانی که متولی اقدام کند می بایست مورد اجاره را به ایشان تحویل نمایید .

با سلام وقف نامه در سال ۱۲۷۰ دارای ناظر استصوابی نسلا بعد نسل هست که نسل فعلی قیام ننموده اند . در حال حاضر موقوفه داری متولی و حدودا ۱۶ سال قرار داد اجاره مستاجر با اوقاف تنظیم شده است . ضمنا متولی معترض و اخیرا دادخواست خلع ید داده سئوال ایا اقدام اداره اوقاف در خصوص تنظبم اجاره قانونی است یا خیر

در صورت داشتن متولی تنظیم قرارداد اجاره اداره اوقاف بدون ذکر و نام متولی وجاهت قانونی ندارد و آن قرارداد فی النفسه باطل می باشد.

با سلام مالاجاره چند قطعه زمین زراعی حدودا ده سال به متولی پرداخت شده با توجه به خوداری متولی از گرفتن اجاره بها مستاجر به اداره اوقاف مراجعه و از سال ۱۳۸۲ تا ۹۷ قرار داد اجاره با اداره اوقاف تنظیم نموده حدود دو ماهست متولی دادخواست خلع ید موقوفه را به دادگاه داده ایا دادخواست ایشان نتیجه خواهد داد

با ارائه قرارداد اجاره دعوای خلع ید وجاهت قانونی ندارد و قطعاً این دعوی محکوم به رد است .

با سلام تولیت چند قطعه زمین‌زراعی در سال ۱۳۷۷ برای شخصی گواهی و مال الاجاره ان ده سال از کشاورز زمین که پدر من هست گرفته و رسید داده . با توجه به اینکه متولی از گرفتن اجاره بها خوداری کرده از سال ۸۱ تا سال ۹۷ قرارداد اجاره توسط اداره اوقاف تنظیم و پرداخت شده . ایا عمل اداره اوقاف مطابق قانون است؟

چنانچه موقوفه دارای متولی می باشد اصطلاحاً گفته میشود موقوفه غیر متصرفی است و اداره اوقاف به تنهایی سمتی جهت گرفتن اجاره بها و یا تنظیم قرارداد اجاره ندارد که اصولاً اداره اوقاف چنین تخلفی نمیکند ممکن است متولی فوت شده و یا ممنوع التولیه شده باشد که اداره اوقاف قرارداد اجاره با پدر شما تنظیم کرده

سلام. بنده دارای ملکی اوقافی در کرشت پردیس هستم که اعیان در آن یاخته شده و دارای عکس قبل از سال 72 میباشد ولی در اجاره نامه قید شده اعیان ندارد. اوقاف از فروش اعیان به بنده خودداری میکند. چطور می توانید کمکم کنید.

اول اینکه غالباً سند اجاره با حق تملک اعیان میباشد .
لذا پس از تنظیم سند اجاره شما میتوانید سند اعیانی از اداره ثبت اسناد دریافت کنید و اعیانی متعلق به شماست .

باسلام مجددجناب محمودی پیروسوال قبلی ما فوت نامه واقف راداریم شناسنامه پسر ارشدواقف موجوده ولی ازبرادران واقف اطلاعاتی دردست نیست.چرا اوقاف از ما فوتنامه برادرواقف را می خاد؟امکان زنده بودن آن ها که وجو نداردبنده حدود 2 سال پیش بصورت حضوری خدمت شما رسیدم و از مشاوره عالی شما بهره مند شدم .با تشکر

اداره اوقاف محل به جهت آنکه تصدی موقوفه را برعهده دارد و از اداره موقوفه منافعی کسب میکند این روند اداری و حقوقی است که مخالفتهایی رو مطرح کند اما در حل مسئله شما باید عرض کنم که راهکار قانونی استفاده از استفتاء لازم وضروری است که کاملاً تخصصی است و خارج از عهده جنابعالی می باشد.

باسلام و عرض ادب سوالم ازجنابتان این است که درروندصدورحکم تولیت اداره اوقاف به علت اینکه دروقفنامه تولیت بعد ازواقف با اخوه ابوینی و بعدازان بافرزندذکورواقف مشخص شده ازما مدارک فوت برادران واقف ویا استعلام ازثبت احوال می خاهندو نامه ای هم بابت استعلام به ما نمی دهند.تقاضای راهنمایی دارم .

خودتون با در دست داشتن مدارک شناسایی که مثبت انتساب نسب با واقف هست به اداره ثبت احوال مراجعه کنید و گواهی فوت صادر میکنند و به شما می دهند .

سلام علیکم.موقوفه ای بعد از تشریفات و ثبت در سامانه حدود چندین سال بدون تولیت میماند و در این مدت به حسب وقف نامه باید دیگری از اولاد متولی باشد ولی با استناد به اینکه ایشان بر علیه وقف شکی میشود و جهت دخل وتصرف در موقوفه ادعا میکند حسب امر چگونه متولی بعد از آن مشخص میشود؟..سپاس

سلام علیکم.موقوفه ای بعد از تشریفات و ثبت در سامانه حدود چندین سال بدون تولیت میماند و در این مدت به حسب وقف نامه باید دیگری از اولاد متولی باشد ولی با استناد به اینکه ایشان بر علیه وقف شکی میشود و جهت دخل وتصرف در موقوفه ادعا میکند حسب امر چگونه متولی بعد از آن مشخص میشود؟..سپاس؟

مرحوم پدرم بانی مسجد وحسینیه بوده طی وصیت نامه عهدی محضری اینجانب متولی قرار داد اداره اوقاف و افراد می توانند هیات امنا تشکیل دهند؟

خیر، در صورتیکه موقوفه متولی دارد اداره اوقاف و یا تحقیق اوقاف حق انتخاب هیئت امناء ندارند
ولیکن در نظر داشته باشید اگر وصیت نامه عادی باشد تنفیذ وصیت نامه امری است لازم

حسب وصیت نامه عهدی محضری مرحوم پدرم تولیت مسجد و حسینیه به اینجانب واگذار شده است فردی بدون اطلاع کپی شناسنامه و کارت ملی من را پیوست مدارک خودش نموده و هیت امنا تشکیل داده به کجا و از چه کسانی طرح دعوی نمایم؟ مدارک مورد نیاز چیست؟

متوجه منظور شما از تشکیل هیئت امنا نمیباشم
چنانچه حکم هیئت امنائی از اداره تحقیق اوقاف گرفته اند از طریق مراجع قضایی باید ابطال آنرا بخواهید
اگر چنانچه بدون داشتن حکم ، هیئت امنا تشکیل داده اند و در صورت مزاحمت برای شخص شما که متولی هستید میتوانید به مراجع کیفری طرح شکایت کنید.

با سلام تفاوت دقيق نسلا بعد نسل و بطنا بعد بطن در توليت چيست؟

نسلاً بعد نسل به معنی این است که در صورتیکه هر نسل از بین بروند تولیت به نسل بعدی میرسد به عنوان مثال واقف چند پسر دارد تا همه پسران از بین نرفته باشد نوبت به نوه ها نمی رسد . بطناً بعد بطن یعنی پشت به پشت با این توضیح که تا زمانیکه نوه اول از بین نرفته باشد نوبت به نوه بعدی نمیرسد.

پدرم برای حفظ ارث پدریش 20سال پیش به روحانی محل مراجعه و تقاضای وقف آن بر روضه امام حسین نمود ولی وی اشتباها`` منزل خودش را وقف نموده اکنون که متوجه اشتباه شده اوقاف قبول نمیکند درحالیکه وی در قید حیات ومیگوید که سهم الارث پدریم را گفتم برای ابطال وقف چه باید کرد غیراز وقفنامه نوشتن هیچ کاردیگری نشده

در این سوال چند فرض وجود دارد
اگر وقف شده و قبض و اقباض صورت گرفته که باید دلیلی باشد تا اشتباه بودن را در محکمه ثابت نمود
اگر وقف شده و قبض و اقباض صورت نگرفته باشد میتوان وقف را باطل کرد
در کل نیاز به بررسی بیشتر دارد .

با سلام ایا متولی می تواند مستاجره موقوفه را بعد از اتمام اجاره بلند کند و با وی قرار داد جدید نبندد

چنانچه عرصه و اعیان موقوفه باشد که به مستاجر اجاره داده شده بله پس از پایان قرارداد شخص متولی میتواند تخلیه آنرا از محکمه بخواهد ولو اینکه آن مستاجر بیست سال آنجا سکونت داشته باشد هیچ حقی برای مستاجر ایجاد نمیکند

با سلام ممنون از پاسخگو بودن شما در ادامه سوال قبلی ایا در صورتیکه مستاجر موقوفه با اجاره عرصه و مجوزاحداث اعیان را از اداره اوقاف قبلا اخذ کرده باشد ولی ساختمانی بنا نکرده باشد هم اکنون متولی جدید می تواند اقدام به عدم تمدید اجاره نامه نماید

چنانچه در اجاره عرصه به شرط تملیک مدت تعیین شده باشد بطوریکه می بایست در آن مدت احداث بنا کرد و چنانچه عدم احداث بنا از شرایط فسخ قرارداد اجاره باشد و متولی یا اداره اوقاف نسبت به فسخ اقدام نکرده باشند به نظر می رسد حق فسخ خود را اسقاط نموده اند و این حق همچنان برای شما باقی است .

سلام حکم تولیت از دادگاه اخذ شده و تجدید و نظر هم رای بدوی را تایید نموده اند حال اداره اوقاف حدود یک ماه است با توجه به مکاتبات متعدد متولی موقوفه را تحویل نداده و بهانه تراشی مینماید حال متولی چه باید بکند نیات واقف و وظیفه متولی به تعویق افتاده

از طریق دادگاه حقوقی طی دادخواستی تقاضای تحویل موقوفه را بخواهید

سلام. آیا فردی که سند اجاره عرصه با حق تملک اعیان داشته باشد و مستاجر در ملک اعیانی ساخته باشد و مالک اعیانی هست می‌تواند اعیانی خود را اجاره دهد

در قرارداد های اجاره موقوفه معمولاً شرط شده که مستأجر حق انتقال به غیر به هیچ نحوی چه جزئی و چه کلی بدون اخذ اجازه از اداره اوقاف و یا متولی موقوفه ندارد اما آنچه در عرف قضایی رایج است قضات در این خصوص حق تملک اعیانی را از مسنأجر سلب نمی نمایند مضافاً اینکه اداره اوقاف عموماً در طرح دعوا علیه مستأجر دارای مالکیت اعیانی بسیار خویشتندار می باشد .

سلام.لطفا بفرمایید:1- چرا آیتم 2 ماده شماره 1 قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف مصوبه سال 54 حذف شده و اگر چنانچه اصلاح شده است در طی چه ماده ای صورت گرفته؟2-در صورت تخلف سازمان اوقاف در امر نظارت استصوابی و قضایی خود(ارایه شده در مقاله ای در همین سایت) از چه مرجعی این تخلف قابل پیگیری می باشد؟

در پاسخ به سوال اول توجه داشته باشید در حال حاضر قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف مصوب سال 1363 لازم الاجرا است و قوانینی دیگر منسوخ شده است .
در پاسخ به سوال دوم باید عرض کنم که متاسفانه در هیچ یک از مواد قانونی ضمانت اجرایی برای سوء مدیریت سازمان اوقاف چه در بحث تصدی موقوفه و چه در بحث نظارت پیش بینی نشده است.

بین ما مبایعه نامه بسته شده و کد رهگیری دارم و در ازای دیر کردن جریمه لحاظ شده است ولی ایشان می گویند چون اختلاف بین اداره اوقاف و اداره ثبت هست شما اگر هم شکایت کنید بی نتیجه هست .

اگر پذیره نقل و انتقال طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری به حساب موقوفه پرداخت شده پس مشکلی نیست دادخواست الزام به تنظیم سند بدید در غیر اینصورت فقط دادخواست وجه التزام علیه فروشنده بدید و فروشنده را تحت فشار قرار بدید تا با جبران خسارت ضرر و زیان معامله را فسخ کند .

با سلام بنده در شهریور سال 94 یک ملک در پاکدشت پشت شهرداری خریداری نموده ام و قرار شده سنداوقاف داده شود ولیکن با گذشت این هه مدت هنوز سند زده نشده است و می گویند بین اداره ثبت و اداره اوقاف اختلافاتی به وجود آمده است . لطفا بنده را راهنمایی کنید باید چکار کنم.

سوال مطروحه دو حالت دارد ؛
حالت اول اینکه شما مستقیم از اداره اوقاف حق تملک اعیان خریداری کردید که می بایست اداره اوقاف سند را تنظیم کند و در غیر اینصورت می بایست دعوای تنظیم سند رسمی اجاره در دادگاه عمومی پاکدشت مطرح نمایید
حالت دوم اینکه شخصی سند اجاره با اداره اوقاف با حق تملک اعیان داشته و این حق را به شما واگذار کرده که در این حالت اجازه موجر (موقوفه متقین) الزامی است که بر عهده فروشنده است و دعوای مطالبه وجه التزام علیه فروشنده مطرح کنید.

بعد اینکه فرزند ارشد در خارج از کشور هست ولی به برادر خود وکالت تام داده ولی اداره تحقیقات گرگان میگه نمیشه باید خود فرزند ارشد بیان ایران کارای تولیتو انجام بده.همچین چیزی هست یا میشه با وکالتی که به برادر خود داده کارهارو انجام بده؟

اگر در وقف نامه مباشرت متولی شرط نشده باشد متولی میتواند برای انجام امور خود وکیل بگیرد اما اگر وکالت متقاضی تولیت برای برادر خود برای اخذ تولیت بوده توجه داشته باشید مطابق آیین نامه اختیارات اداره تحقیق و آیین دادرسی مدنی وکیلی که متقاضی تولیت برای اخذ تولیت استخدام میکند حتماً باید وکیل دادگستری باشد نه وکیل مدنی لذا برادر متولی میبایست الزاماً به وکیل دادگستری وکالت مراجعه به مراجع قضایی و غیر قضایی دهد.

سلام یه موقوفه 1500هکتاری داریم در گرگان 3تا روستاه هست از هر روستاه 3دونگش مال ماس وقف خاص اولاد هست.که پدر پدر بزرگم وقف خاص اولاد کرده اخرین متولی پدر بزرگ بنده بود که هیچکاری نتونسته انجام بده وقتی زنده بود چون اوقاف گرگان همکاری نمیکنه.الانم بعد8سال دوباره داریم تولیتو میگیریم ولی همکاری نمیکنن

با سلام
لطفآ بفرمایید منظورتون ازعدم همکاری اداره اوقاف اداره محل هست یا اداره تحقیق؟

1) آیا اداره اوقاف وقتی سند اجاره تنظیم می کند باید از شهرداری برای نوع کاربری آن زمین استعلام کند؟ 2) اگر نهر متروکه¬ای در بخشی از شهر (داخل شهر) باشد متعلق به شهرداری است یا وزارت نیرو ؟ یا اداره ثبت می تواند برای آن زمین ها(بستر نهر متروکه) سند صادر کند؟

خیر اداره اوقاف نیازی به اخذ استعلام ندارد چراکه به طور کلی موجر می تواند مورد اجاره را برای هر منظور اجاره دهد و مستآجر منطبق با قرارداد اجاره و استفاده خود می بایست موانع قانونی استفاده از مورد اجاره را رفع نماید و چنانچه رفع آن غیر ممکن باشد میتواند قرارداد اجاره را منفسخ نماید.
نهر متروکه متعلق به شهرداری می باشد و صدور سند مالکیت از سوی اداره ثبت بلامانع است و چنانچه نهر یا حریم که با ذرع مقیاس گذاشته می شود متعلق به مالک حقیقی باشد صدور سند به نام مالک قانونی، شرعی است.

اینجانب مستاجر مغازه ای واقع در پاساژی که ملکیت آن وقف می باشد دارای حق سر قفلی بر اساس سال1356 هستم.مدتی است که ستاد موقوفات استان تهران طی قرار دادی با یک پیمان کار قصد نوسازی پاساژ را دارد و رضایت مستاجران به عهده این شرکت واگذار شده است آیا ین شرکت می تواند بدون موافقت تمامی مستاجران اقدام کند؟

با توجه به قانون موجر و مستأجر مصوب 1356 مالک (موقوفه) میتواند با اخذ پروانه ساختمان نسبت به تخلیه مورد اجاره اقدام کند که در اینصورت حقوق کسب و پیشه مستأجر بنا به نظر کارشناس رسمی دادگستری از سوی مالک به صندوق دادگستری سپرده میشود و مستأجر میتواند آن را برداشت نماید.

سلام و عرض ادب بنده کارشناسی رسمی هستم مدتی است یکی از متولیان موقوفه حکم دادگاه برای تولیت گرفته و درخواست نموده که در امر اداره موقوفات خود را با او همکاری نمایم از جمله در خصوص تعیین موقعیت و نقشه برداری و احصا و غیره لطفا در مورد نحوه عقد قرارداد راهنمایی بفرمایید. با تشکر

در تنظیم قرارداد حتما دقت داشته باشید که شخص دیگر قرارداد شخصیت حقوقی است در نتیجه در قرارداد خود طرف دیگر را موقوفه…با تولیت آقای… ذکرکنید چنانچه قصد تنظیم قرارداد خصوصی با رعایت چارچوب قانونی با رعایت قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف را دارید میتوانید با پیام گذاشتن در قسمت “ارتباط با ما” با شرایط تنظیم قرارداد و پرداخت حق مشاوره آشنا شوید .

در جواب شما که گفتید باتمام قدرت مقابله کنید یعنی اینکه به دادگاه مراجعه کنم یا اینکه با مذاکره حل می شود.

منظور اینست در مقابل خواسته اداره اوقاف تمکین نکنید و به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کنید

سلام آیا اصطلاح ``پذیره`` که در قانون اوقاف برای اراضی ذکر شده در مورد اجاره آب زراعی هم امکان دارد. با تشکر

نظر به اینکه آب جزء منافع رقبه می باشد و از سویی توابع مال محسوب میباشد لذا در موضوع رقبه در تبعیت از عرصه در ارزشگذاری عرصه موقوفه ملاک عمل قرار گرفته و پذیره بر اساس آن نیز قابل محاسبه است ولیکن به تنهایی آب که جزء منافع رقبه می باشد شامل پذیره نمی باشد .
ضمناً موضوع کلی پذیره در آئین نامه نحوه وصول پذیره مصوب 1365 پیش بینی شده است

با سلام بنده متولی اشتراکی در موقوفه ای میباشم و چون شریک بنده فوت شده است وطبق وقف نامه بنده به تنهایی می باید اینکار را انجام دهم تا از اقوام کسی بیاید ولی اداره اقاف خود شریک بنده شده و هر چه نامه از اداره تحقیق و استفساء از آقای حسنی نیا شده که اوقاف فوضولی کرده کنار نمی کشد چه کار باید کرد.

متاسفانه ادارات اوقاف خود را در تمام منافع موقوفات ذینفع می دانند با الاخص که تولیت در موقوفه ای اشتراکی وصف شده باشد و رقبات موقوفات متعدد با شد و درآمد چشمگیری داشته باشد چنین دخالتی از سوی اداره اوقاف غیر قانونی است شما با تمام انرژی و قدرت جهت حفظ حقوق موقوفه به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کنید.

سلام. آیا فردی که سند اجاره عرصه با حق تملک اعیان داشته باشد و مستاجر در ملک اعیانی ساخته باشد و مالک اعیانی هست می‌تواند اعیانی خود را اجاره دهد

.

با سلام زمینی واقف به متراژ معین وقف نموده حالیه متولی متوجه شده متراژان بیش وقف می باشد با توجه به اینکه وارث متولی می باشد چه باید کرد

چنانچه مقصود واقف یک قطعه زمین بوده با مشخصات موجود حال فرقی نمیکند که متراژ آن 1000 متر باشد یا 1200 متر و وقف صحیح است اما اگر واقف قید کرده باشد مثلاً 1000 متر از قطعه زمین فلان حال میتوان نسبت به زیاده موقوفه دعوای ابطال مطرح کرد

با سلام. موضوع پایان نامه اینجانب حسن نیت در عقد وقف می باشد. لطفا راهنمایی کنید که منظور از حسن نیت در عقد وقف چیست؟؟ با تشکر از سایت خوب شما

هرچند در هر عقدی قصد و نیت فاعل عقد، شرط اساسی عقد گفته شده ولیکن حسن نیت میتواند 2 چیز را در بربگیرد 1-شرعی بودن نیت واقف که در ماده 66 قانون مدنی به مشروعیت قصد اشاره نموده است 2- نیت قلبی در عقد وقف ،همان نیت خالصانه و خاضعانه استدر مواردی دیده شده شخص به قصد بی بهره گذاشتن فرزندان، اموال خود را وقف نموده  ویا به جهت ریا مکانی را وقف نموده که به قصد خوش نام بودن وقفی را به ثبت رسانده باشد نه نیت خداپسندانه که این موارد نقطه مقابل حسن نیت می باشد .

با سلام.40 سال پیش زمین وقفی خاص اجاره نمودم با اجازه ساخت اعیان و واگذاری اعیان و بعد از این همه سال با ساخت و ساز و فروش انها حال بعد از 40 سال موقوف علیهم ها میگویند وقفنامه اجازه اجاره بیش از 3 سال نداده و تقاضای قلع و قم و خلع ید کرده اند.مگر نباید با اینجانب اجاره مجدد بنویسند؟

چنانچه در وقفنامه قید شده که متولی و یا موقوف علیهم حق واگذاری موقوفه را به مدت بیش از سه سال ندارند و این در حالیست که پس از انقضاء هر سه سال مجدد با شما تمدید قرارداد اجاره شده باشد در نتیجه قرارداد قانونی تلقی میشود و در صورت  موجد حقوق ایجاد شده مستأجر مستحق دریافت حقوق ایجاد شده خواهد بود

باسلام .شخصی اعیانی زمین های زراعی رااز فردی که مستاجر اعیانی زمین های فوق است وبه نام وی نیز دراجاره نامه در موقوفه خاص ...موجود میباشد خریداری کرده وبه موجب سند عادی و قبل از فوت اقدام به فروش اعیانی به پسران خود نموده حال با توجه اینکه اجاره نامه رسمی بنام مرحوم نمی باشد آیا دختران مرحوم میتوانن

چنانچه فروشنده اعیانی (مستاجر موقوفه ) اعیانی را به فرد دیگری واگذار نموده باشد و در زمان واگذاری پذیره نقل و انتقال مورد اجاره را به موقوفه پرداخت کرده باشد در حال حاضر وراث منتقل الیه می توانند نسبت به تنظیم سند رسمی اجاره دعوا مطرح نمایند.

با عرض سلام و خسته نباشید اگر متولی حسینیه موقوفه بر خلاف اصول وقف نامه عمل کند و ناظر هم وجود نداشته باشد(فوت شده) (در وقف نامه ذکر شده که باید همیشه ناظر وجود داشته باشد) ، وراث واقف چگونه می توانند اقدام و اعتراض کنند؟ با تشکر

موضوع نظارت بر اساس مندرجات وقفنامه قابل بررسی است و بدون مطالعه وقف نامه نمیتوان اظهار نظر کرد

با سلام دوباره 1- نسلا بعد نسل و بطنا بعد بطن به چه معناست؟ 2-آیا متولی حسینیه موقوفه باید پاسخگوی سوالات وراث واقف در مورد ایرادات کیفیت اجرای وقف باشد؟ 3- آیا متولی می تواند برای برگزاری مراسم ختم از مردم پول دریافت کند؟ در حالیکه در وقف نامه چیزی گفته نشده و وراث معتقدند نظر واقف هم چنین نبوده.

1- نسلاً بعد نسل یعنی نسلی خاتمه یابد نوبت به نسل دیگر می رسدمثال عموهای شخصی ازبین بروند نوبت به فرزندان آنها می رسدبطناً بعد بطن یعنی برادر بزرگ از یک نسل سپس از بین رود تا نوبت به فرزند بعد برسد . 2- خیر متولی فقط پاسخگو به ناظر می باشد .

با سلام در یک وقف نامه رسمی، شرح کامل امور حسینیه موقوفه توضیح داده شده،آیا متولی (بعد از واقف) می تواند بنا به نظر خود رفتار کند و مثلا مسجد راه اندازی کند؟ یا اینکه حتما باید طبق وقف نامه رفتار کرد؟ اگر در وقف نامه گفته شده که در روز 21 رمضان نذری داده شود، آیا متولی می تواند در 10 محرم نذری دهد؟

 خیر دوست عزیز بعد از وقوع وقف هیچ کس نمیتواند در نیت واقف تغییری ایجاد کند  حتی خود واقف چه رسد به متولی یا موقوف علیهم . و همه چیز باید بر اساس وقفنامه عمل شود .

یک واقف زمینی را برای ساخت حسینیه وقف کرده و ساختمان آنرا شخصاً تکمیل کرد. در وقف نامه که حدود چهل سال قبل از ساخت حسینیه نوشته شده است آورده شده که چنانچه واقف شخصاً توفیق اتمام ساختمان حسینیه را نداشت، باید از ثلث اموال برای ساخت استفاده شود. حال بعد از وفات واقف، متولی طلب ثلث میکند، حکم چیست؟

با سلام ؛آنچه اینجانب از سوال حضرت عالی متوجه شدم آنکه واقف خود حسینیه را ساخته و اتمام نموده در نتیجه شرط درج شده در وقفنامه منتفی استولی چنانچه متولی نسبت به ساخت آن و تکمیل آن اقدام نموده در نتیجه می بایست از ثلث اموال واقف برداشت نماید و در چنین موردی می بایست از وراث واقف مطالبه نماید .

با سلام و ادب احتراماً میخواهم نرم افزاری را که ساخته ام منافع آن را وقف عام نمایم . آیا نیاز به مجوز دارم ؟ آیا اگر در اطلاع رسانی های خود قید نماید این نرم افزار ((وقف عام )) است اشکال دارد ؟

با سلامدوست عزیز همانگونه که در قانون مدنی و متون فقهی در تعریف وقف گفته شده است تسبیل عین می باشد لذا وقف باید در موضوع عین باشد نه منافع عین و در پاسخ باید گفت منافع را نمیتوان وقف نمود مگر اینکه شما سی دی را وقف کنید و در ازای ارائه آن وجهی دریافت نکنید و این حالتیست ه چون مال منقول است این وقف ثبت نخواهد شد مثال آن مانند مهر، ادعیه،قرآن و کتبی است که در تکایا و یا مساجد وقف می شود.تمام شرایطی و مقررات و نظامات دولتی  که برای یک شخص حقوقی لازم الاجراست برای مال موقوفه نیز لازم الرعایه است و نیاز به اخذ مجوز نیز هست.

با سلام ، پیرو سوال قبلی در مورد نحوه تولیت ، زمین موقوفه مورد نظر در حال حاضر دست شخصی می باشد که چندین سال است که از اوقاف اجاره نامه دارد آیا در این شرایط ما میتونیم زمین و از اون شخص بگیریم.

نکته مهم اینکه قرارداد اجاره اداره اوقاف دارای چه شرایطی است یعنی آیا حق تملک اعیان به مستأجر واگذار شده است یا خیر ؟چنانچه بدون حق تملک اعیان و یا حق احداث بنا به اجاره واگذار شده باشد قابل تخلیه است البته به شرط آنکه احراز سمت شخص متقاضی (متولی ) ثابت گردد. 

نحوه تولیت در وقفنامه به اینصورته :تولیت ان مادام حیاه از برای خود واقف و بعد از او با اخوه ابوینی و بر فرض انقراض با اولاد ذکور خود واقف و بر فرض انقراض با اولاد ذکور اخوه واقف وبر فرض انقراض جمیع طبقات یا عدم صلاحیت ایشان تولیت به اعلم بلد موقوفه برسد.من نوه پسری واقفم میتونم ادعای تولیت کنم. تشکر

بله شما میتوانید تقاضای تولیت نمایید و قطعآ این حق برای اولاد ذکور واقف متصور است .

با سلام معنای عبارت بطنا بعد بطن و همچنین معنای عبارت عقبا بعد عقب در وقف نامه چیست ؟ لطفا هر کدام را جداگانه توضیح دهید. با تشکر.

بطناً بعد بطن ؛ یعنی انتقال یافتن بدین توضیح که زمانی که گفته میشود اولاد ذکور نسلاً بعد نسل بطناً بعد بطن یعنی هرگاه نسل اول تمام شد نوبت به نسل بعدی انتقال می یابدعقباً بعد عقب ؛ یعنی با وجود فرد قدیمی تولیت به فرد جدید نمی رسد

سلام.ایا سهامدار شرکت سهامی خاص منحله می تواند از مایملک شرکت وقف نماید؟ ضمنا شرط در وقف باعث ابطال وقف میشود؟مثلا زمین رابه احداث مسجد به شرطی وقف کنم که در صورت کسب مجوز واحدهای تجاری احداث شود. ضمنا در وقف زمین مسجد وقف کافی است؟)(حبس وقف و دورکعت خواندن نماز لازم است.).

اولاً : در باب سهام عرض می کنم مطابق نظریه مشورتی شماره 4589/7-1376/12/14 سهام شرکت در حکم عین است و وقف آن صحیح است . ثانیاً:در فرض سوال مطروحه شرط در وقف صحیح است و چنانچه شرط محقق نشود می توان وقف را باطل نمود در توضیح به عرض می رسانم شرطی که خلاف مقتضای ذات عقد نباشد صحیح است . با عرض معذرت متوجه بند آخر سوال نشدیم لطفاً به تفسیر سوال آخر را مطرح نمایید.

با سلام در وقفنامه وقف خاص ذکر شده تولیت موقوفات مزبوره را جناب واقف بعد از خود به ارشد و اصلح ذکور اولاد خود و ارشد و اصلح ذکور اولاد اولاد آن و ان نزلو نسلا بعد نسل و عقبا بعد عقب به طریق ارث موفض فرمودند، حال برای انتخاب تولیت در هر طبقه از نسل بعدی آیا کل پسران آن طبقه بررسی می شود ؟

در فرض سوال مطروحه عرض می کنم ؛چون تولیت پیش بینی شده ارشد و اصلح ذکور اولاد خود و ارشد و اصلح ذکور اولاد اولاد آن و ان نزلو نسلا بعد نسل  یعنیهر طبقه بر طبقه دیگر وهر نسل بر نسل دیگر مقدم است و چون صلاحیت نیز مورد بررسی است لذا در هر طبقه پسر ارشد می بایست از نظر تقوا صالح نیز باشد.

سلام مستاجر اوقاف در یک ملک مزروعی در محدوده شهرری هستم که تا دو سال پیش متولی ومسئول امور اداری اداره اوقاف بود ولی از دو سال پیش متولی آن خاص شده وزیر نظر نهاد رهبری است و در حال حاضر متولی اقدام به تمدید اجاره نامه با اینجانب نمی کند و دلیلی هم ارائه نمی کند چه راهی وجود دارد

با سلامتوجه داشته باشید زمانی که مورد اجاره (عین مستأجره ) زمین زراعی است دو حالت پیش می آید یا مستأجر دارای حق نسق بوده یا خیرحالت اول آنکه می توان دادخواستی مبنی بر الزام به تنظیم سند رسمی اجاره تقدیم دادگاه عمومی شهر ری نمودحالت دوم آنکه مستأجر دارای حق نسق نبوده و در این فرض هر زمانی متولی اقدام به تخلیه کند توانایی تخلیه ملک زراعی را خواهد داشت و بر مستاجر حقی متصور نیست.

در وقف نامه ای آمده است تولیت موقوفات مزبوره و تصدی و مباشرت اعمال و دادوستد ان مفوض است به رای اقرب و ارشد احفاد و اگر اقرب به حسب درجه متعددباشد ارشد ایشان خواهد بود و علی هذاالترتیب ما توالدوا و تناسلوا بطنا بعد بطن و عقبا بعد عقب . متولی فعلی فاقد خواهریا برادراست تولیت بعدی به چه کسی می رسد؟

در فرض سوال در صورتیکه خواهر یا برادری از متولی باقی نباشد تولیت به فرزند ارشد از نسل متولی می باشد.چنانچه متولی خواهر یا برادر داشته ولی در قید حیات نباشند باید دید ابزرگترین فرزندی که از نسل متولی است چه کسی است.

سلام درموقوفه ای طبق حکم قطعی شده قضائی متولی ضم امین شده واداره کل اوقاف یک استانی بعنوان امین(ناظر)تائین شده اما ناظرومتولی تبانی میکنندو تخلفات آشکاری دارند امکان داره شرح وظایف ناظر را کاملا برای حقیر ارسال کنید؟ نهایت امتنان وسپاس به شماره حقیرتک زنگ هم بزنیدتماس میگیرم09121319641

سلامناظر و امین دو مقوله متفاوت است ناظر وظیفه اش نظارت بر عملکرد متولی است که خود بر دو نوع اطلاعی و استصوابی استولیکن امین علاوه بر نظارت می تواند بر کلیه امور متولی دخل و تصرف نماید و از اقدامات نابخردانه متولی جلوگیری به عمل آورد می توان گفت مرتبه بالاتری از ناظر استصوابی است . 

باسلام و احترام حکم وقف پول ، سهام ، سرقفلی و حق کسب و پیشه و مواردی از این قبیل چیست؟

 با سلام نظر به اینکه در تعریف وقف گفته شده وقف،حبس عین مال در راه خدا است لذا پول ، حق سرقفلی مال محسوب نمی شود چرا که حق است نه عین و پذیرش وقف امکانپذیر نیست ولیکن در باب سهام متذکر شوم مطابق نظریه مشورتی شماره 4589/7-1376/12/14 سهام شرکت در حکم عین است و وقف آن صحیح است .

شخصی املاک خود را در زمان فوت وقف صد ساله نموده اکنون مدت وقف به اتمام رسیده ورثه که اکثرا نوادگان و نتیجه های ان مرحوم میباشند اتفاق ارا ندارند برای ازاد نمودن املاک موقوفه چه باید کرد و هر کدام از ورثه میتوانند به تنهایی در این خصوص اقدام کنند?

 با سلام وعرض تبریک سال نودر صورتیکه وقف برای مدتی انجام گرفته باشد عنوان آن حبس می باشد و آن ملک را محبوسه می نامند بله هر یک از وراث به نسبت سهم خود می توانند به دادگاه عمومی مراجعه نموده و طرح دعوا بنماینددر باب اظهار نظر در خصوص نوع طرح دعوا باید به عرض برسانم با توجه به وقف نامه و اقدامات صورت گرفته در محبوسه نوع دعوا متفاوت خواهد بود ولیکن از آنجاییکه در چنین مواردی محبوسه کما کان در ید و تصرف ادارات اوقاف است می بایست مدارک و اقدامات صورت گرفته  کاملا مورد بررسی قرار گیرد که کار فوق العاده تخصصی است .

سلام.ایا سهامدار شرکت سهامی خاص منحله می تواند از مایملک شرکت وقف نماید؟ ضمنا شرط در وقف باعث ابطال وقف میشود؟مثلا زمین رابه احداث مسجد به شرطی وقف کنم که در صورت کسب مجوز واحدهای تجاری احداث شود. ضمنا در وقف زمین مسجد وقف کافی است؟)(حبس وقف و دورکعت خواندن نماز لازم است.)

اولاً : در باب سهام عرض می کنم مطابق نظریه مشورتی شماره 4589/7-1376/12/14 سهام شرکت در حکم عین است و وقف آن صحیح است .
ثانیاً:در فرض سوال مطروحه شرط در وقف صحیح است و چنانچه شرط محقق نشود می توان وقف را باطل نمود در توضیح به عرض می رسانم شرطی که خلاف مقتضای ذات عقد نباشد صحیح است .
با عرض معذرت متوجه بند آخر سوال نشدیم لطفاً به تفسیر سوال آخر را مطرح نمایید.

احتراماً به استحضار می رساند امام جماعت مسجد جامع المهدی(عج) واقع در دولت آباد شهرستان ری با تنظیم وقف نامه ای دستیکه به پیوست آمده است کلیه رَقَبات اطراف مسجد را به ارزش مالی شش و نیم میلیارد تومان در سال 1390 بدون اطلاع نمازگزاران از جانب خودشان وقف کرده اند! و در آن منافعی برای امام جماعت مسجد از

شرط صحت وقف آن است که واقف مالک مال وقف شده باشد چنانچه شخصی مال دیگری را وقف کند این وقف باطل است و وقف نامه بلا اثر می باشد چنانچه از وقف نامه سوء استفاده ای شده باشد می توان از دادگاه جلوگیری از اقدامی همچون ساخت و ساز و غیره را تقاضا نموددوست عزیز متاسفانه سوال شما به دلیل کلمات بیش از حد تعریف شده در سایت ناقص ثبت شده است لطفا سوال خود را مجدد و خلاصه مطرح کنید.

آپارتمانی را از شخصی که وکالت از مالک ساختمان داشت بصورت پیش فروش خریدم اما حاضر به تنظیم سند نشده و بعد از شکایت در دادگاه نتوانستیم آن شخص را پیدا کنیم و همچنین برای ساختمان پایان کار نگرفته اند و متاسفانه مالک زمین نیز فوت کرده واز طرفی اداره اوقاف ادعای مالکیت زمین را داشته . حال من چکار کنم؟

میبایست دعوای الزام  به تنظیم سند علیه فروشنده و مالک (وراث) مطرح گردد و چنانچه نشانی آن ها معلوم نباشد از طریق نشر آگهی صورت پذیرد

اینجانب خانه ای دارم که به صورت قولنامه ای خریدم و می گویند در این منطقه تمامی زمینها وقف است آیا می بایست به اداره اوقاف مراجعه کنم؟قصد دارم زمین خود را بفروشم چه کنم؟

شما به دو گونه می توانید عمل کنید؛1- به همان صورت قولنامه ای که خریداری کردید به فروش برسانید2-به اداره اوقاف مراجعه نمایید و با ارائه اسناد و قولنامه های قبلی تقاضای تنظیم سند کنید و با پرداخت حداکثر 30% از ارزش بهاء زمین حق احداث بنا اخذ نمایید و پس از آن با داشتن اجاره نامه رسمی که اداره اوقاف تنظیم نموده به اداره ثبت محل مراجعه و سند 6 دانگ اعیانی اخذ نمایید.

حسینیه ای وقف شده و تولیت آن شش نفر پیش بینی شده است که هم اکنون سه نفر تعیین شده اند و با اداره اوقاف اشتراک التولیه است زمینی وقف این حسینیه شده است که متولیان آن قصد بهره برداری و سود آوری از آن را دارند هم اکنون نحوه مدیریت درآمد و هزینه آن چگونه است ؟

چنانچه در وقف نامه اشتراک در تولیت شرط شده باشد در نتیجه آن سه نفر نیز بدون تعیین س نفر دیگر نمی توانند موقوفه را اداره کنند ولیکن چنانچه شرط اشتراک نشده باشند آن سه نفر خود اداره موقوفه را بر عهده خواهند داشت و در این صورت درآمد موقوفه به حساب موقوفه واریز می گردد وبنا بر صلاحدید متولیان در راستای اجرای نیت واقف خرج می گردد .

حسینیه ای وقف شده و تولیت آن شش نفر پیش بینی شده است که هم اکنون سه نفر تعیین شده اند و با اداره اوقاف اشتراک التولیه است زمینی وقف این حسینیه شده است که متولیان آن قصد بهره برداری و سود آوری از آن را دارند هم اکنون نحوه مدیریت درآمد و هزینه آن چگونه است ؟

چنانچه زمین،وقف حسینیه شده باشد در نتیجه منافع آن خرج حسینیه خواهد شد به صورتیکه درآمد حاصل از آن در حساب مشترک موقوفه واریز می گردد و متولیان میتوانند نسبت به برداشت آن با امضاء متولیان و رئیس اداره اوقاف محل،اقدام نمایند و همچنین با نظر اداره اوقاف خرج حسینیه نمایند و همه ساله بودجه آن را تنظیم کنند و صورت حساب آن را به همراه فاکتورها به اداره تحقیق اداره مربوطه اعلام کنند .

بنده مالک سرقفلی مغازه ای هستم که ملکیت آن وقف عام شده.اکنون پس از گذشت دو سال از فوت واقف و شریطی که همسر ایشان به عنوان متولی منصوص انتخاب شده و در طول این دو سال اجاره را به ایشان پرداخت نموده ام،اینجانب برای فروش سرقفلی چه اقداماتی را باید انجام دهم

ازآنجائیکه انتقال منافع مورد اجاره منوط به اذن و اجازه موجر می باشد لذا در اینجا اخذ رضایت مالکانه الزامی استهم اکنون شما می توانید به متولی مراجعه نموده و تقاضای انتقال بدهید و می بایست از اداره اوقاف مربوطه کارشناسی تعیین گردد و ارزش سرقفلی محاسبه شود و طبق قانون نحوه وصول پذیره موقوفات می بایست 10٪ ارزش سرقفلی را به موقوفه پرداخت نماییدپرداخت مبلغ فوق به منزله اذن موجر می باشد و میتوانید به هر شخصی منتقل کنیدچنانچه متولی نسبت به انتقال سرقفلی موافقت خود را اعلام نکند می توانید از طریق مراجع قضایی حقوقی دادخواست تجویز انتقال منافع دهید که با ارجاع موضوع به کارشناس رسمی دادگستری و پرداخت 10٪‌ ارزش سرقفلی در حساب صندوق دادگستری ، می توانید آن را به هر شخصی انتقال دهید.

در وقف نامه ای تولیت آن پیش بینی شده با اولاد ذکور و پس از آن با اولاد اناث حال فرزندان پسر همگی در خارج از کشور اقامت دارند و هیچگونه اقدامی انجام نمی دهند اینجانب یکی فرزندان (دختر)واقف می باشم آیا حقی برای من متصور است؟چگونه باید اقدام نمایم؟

چنانچه هیچ یک از فرزندان ذکور قبول تولیت ننمایند موضوع تولیت به شخص بعدی می رسد یعنی فرزندان دختر حال شما می توانید با مدارک مثبت اتصال نسب به واقف و عدم اقدام واجدین شرایط تولیت(پسران) به اداره اوقاف محل وقوع ملک وقف شده مراجعه و تقاضای تولیت نمایید

امام جماعت مسجدی وقف نامه ای تنظیم نموده و در آن قید کرده که ساختمان گوشه مسجد را امام جماعت مسجد سکونت کند و خود ساختمان را تصرف نموده.آیا عملکرد او صحیح است؟چگونه باید اقدام قضایی نمود وآیا حق با اوست؟

در صورتیکه واقف ملکی را جهت تأسیس مسجد وقف کند پس از وقف هیچ احدی نمی تواند در وقف نامه تغییری حاصل کند یا بر آن متمم قرار دهد در نتیجه اقدام شخص هم در تنظیم وقف نامه و هم در تصرف غیر شرعی است و می توان با مراجعه به اداره اوقاف محل مورد را بازگو کرد تا اداره مربوطه اقدام قضایی نماید.

خانم مسنی در صورتجلسه ای امضاء میکند که زمین زراعی خود را برای ساخت مدرسه وقف کند پس از یک سال به دختر خود صلح می کند.آیا وقف صحیح است یا صلح؟حال چه کسی می تواند شکایت کند تا تکلیف روشن شود؟

وقف باطل است چون شرط صحت وقف تسلیم مال به حاکم یا متولی وقف است و چنانچه واقف خود را متولی قرار نداده باشد در نتیجه مال به تسلیم متولی داده نشده و چون به حاکم نیز داده نشده پس وقف باطل و صلح تهی از ایراد است

از ما بپرسید